Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Den environmentu na 1. stupni
V pátek 16. května se žáci 1. stupně naší školy zúčastnili environmentálně zaměřených výukových programů, které vedli lektoři českobudějovického ekocentra Cassiopeia. Děti si zábavnou formou rozšířily znalosti z oblasti přírodovědy, ekologie i vlastivědy. Součástí dopoledního programu některých tříd byl také úklid lesa, při kterém se děti aktivně zapojily do péče o své okolí a uvědomily si význam konkrétních činů pro ochranu přírody.
1. A
Hned ráno nás paní lektorka zavedla do života mravenců. Poznávali jsme vývojová stádia mravenců i život v mraveništi. Děti si vyzkoušely mravenčí komunikaci a spolupráci při hledání kořisti a zdolávání pavučiny. Ve skupinách vytvářely mraveniště s mravenci ve všech vývojových stádiích. Spolu jsme si připomněli básničku Polámal se mraveneček a dokreslili ilustraci k této básni. Venku se pak naši mravenečkové pomocí hry pokusili proklouznout kolem hladových kosů a nasbírat co nejvíce potravy do svého mraveniště.
V závěru dopoledne zdolávali překážky na cestě k opravdovému mraveništi. V něm pozorovali život mravenčí společnosti a také z čeho je mraveniště utvořeno. Dopolední výuka tak byla plná nového poznání, úkolů i her, které děti plnily s nadšením.
Mgr. Eliška Dvořáková
1. B
Kluci a holčičky z 1. B se vydali první hodinu na vycházku po Českém Krumlově. Cestou si všímali a počítali odpadky a odpadkové nádoby. Druhou hodinu jsme si promítli film Brďo a ohrožená Země, kde jsme se dověděli, co naší planetě ještě škodí a napsali jsme si pětilístek. Poslední dvě hodiny nám paní vyprávěla o životě mravenců. Celé dopoledne nás velmi bavilo a naučili jsme se mnoho nového.
Mgr. Marie Nováková
2. A, 2. B
První část dne věnovaného životnímu prostředí jsme strávili ve třídě. Čekaly nás pokusy souhrnně nazvané „kouzelná voda”. Název nás moc lákal a opravdu jsme si vyzkoušeli krásné pokusy dokazující, že voda je tak úžasná, až nám zůstával rozum stát.
Po ukončení programu o vodě jsme se pořádně napili a nasvačili, nasadili rukavice a připravili se čistit přírodu od odpadků. Každá třída měla svůj velký pytel. Před odchodem se ještě stanovila jasná pravidla o sbírání odpadků a mohli jsme vyrazit.
Cesta nás vedla kolem Zámecké zahrady na Kvítkův dvůr a poté přes louku na Chvalšinskou a krásnou cestou podél řeky do školy. Přišli jsme celí znavení, ale s radostí v srdci a plnými pytli odpadků.
Mgr. Anna Vlašánková
3. A, 3. B
Program s názvem „Jak se žije v lese“ pojednával o společenství lesa. Děti se dozvěděly, kolik má les pater, co můžeme najít v každém lesním patře, jaké stromy v lese rostou, kteří živočichové žijí v jednotlivých patrech lesa, jaký užitek les poskytuje, jakou roli hraje člověk, co škodí lesu a mnoho dalšího. Zahrály si na symbiózu stromů a hub a v pracovním listě rozhodovaly, kterým organismům vadí vymýcení lesa a kterým to naopak prospívá.
Mgr. Jitka Perníková a Mgr. Aleš Hradecký
4. A
Žáci ze 4. A se seznamovali s lesními ekosystémy. Dozvěděli se, jaké rostliny a zvířata obývají jednotlivá lesní patra a jak spolu vzájemně souvisejí. V rámci her a pracovních listů si vyzkoušeli, jak vymýcení lesa ovlivňuje různé organismy. Díky tomu si žáci uvědomili, jak lesy fungují a jaký mají význam pro přírodu.
Po tomto programu jsme se společně se žáky druhých tříd vydali na dobrodružnou cestu s jasným cílem – uklidit naše krásné město. Nandali jsme si pracovní rukavice, popadli pytle na odpadky a vyrazili do terénu! Naše trasa vedla přes zámeckou zahradu, kolem zámecké jízdárny až na Kvítkův dvůr. Odtud jsme pokračovali směrem k menhirům, kde jsme si dali krátký odpočinek. Po něm následovala už jen cesta do školy, při níž jsme našli ještě plno dalšího odpadu. Cesta to byla dlouhá, ale příjemná – plná smíchu, spolupráce a dobrého pocitu z toho, že děláme něco pro naše okolí.
Mgr. Denisa Mrázová
5. A
Třída 5. A se vydala uklízet les kolem Ptačího hrádku u zámecké jízdárny. Na začátku nám pan hajný Vysokomýtský velmi pěkně vysvětlil, jak se pečuje o lesy, jak se les vychovává i chrání.
Pak jsme dostali obří pytle na nasbírané odpadky a vydali se uklízet. Soutěžili jsme mezi sebou o nejoriginálnější nalezenou věc a bylo to moc zábavné.
Nakonec se ani nikdo neztratil a lesu jsme ještě pomohli. Pytle rozhodně nezůstaly prázdné.
Mgr. Věra Matlachová
