Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213

Den environmentu na 1. stupni

29. května 2025

V pátek 16. května se žáci 1. stupně naší školy zúčastnili environmentálně zaměřených výukových programů, které vedli lektoři českobudějovického ekocentra Cassiopeia. Děti si zábavnou formou rozšířily znalosti z oblasti přírodovědy, ekologie i vlastivědy. Součástí dopoledního programu některých tříd byl také úklid lesa, při kterém se děti aktivně zapojily do péče o své okolí a uvědomily si význam konkrétních činů pro ochranu přírody.

1. A

Hned ráno nás paní lektorka zavedla do života mravenců. Poznávali jsme vývojová stádia mravenců i život v mraveništi. Děti si vyzkoušely mravenčí komunikaci a spolupráci při hledání kořisti a zdolávání pavučiny. Ve skupinách vytvářely mraveniště s mravenci ve všech vývojových stádiích. Spolu jsme si připomněli básničku Polámal se mraveneček a dokreslili ilustraci k této básni. Venku se pak naši mravenečkové pomocí hry pokusili proklouznout kolem hladových kosů a nasbírat co nejvíce potravy do svého mraveniště.

V závěru dopoledne zdolávali překážky na cestě k opravdovému mraveništi. V něm pozorovali život mravenčí společnosti a také z čeho je mraveniště utvořeno. Dopolední výuka tak byla plná nového poznání, úkolů i her, které děti plnily s nadšením.

Mgr. Eliška Dvořáková

1. B

Kluci a holčičky z 1. B se vydali první hodinu na vycházku po Českém Krumlově. Cestou si všímali a počítali odpadky a odpadkové nádoby. Druhou hodinu jsme si promítli film Brďo a ohrožená Země, kde jsme se dověděli, co naší planetě ještě škodí a napsali jsme si pětilístek. Poslední dvě hodiny nám paní vyprávěla o životě mravenců. Celé dopoledne nás velmi bavilo a naučili jsme se mnoho nového.

Mgr. Marie Nováková

2. A, 2. B

První část dne věnovaného životnímu prostředí jsme strávili ve třídě. Čekaly nás pokusy souhrnně nazvané „kouzelná voda”. Název nás moc lákal a opravdu jsme si vyzkoušeli krásné pokusy dokazující, že voda je tak úžasná, až nám zůstával rozum stát.

Po ukončení programu o vodě jsme se pořádně napili a nasvačili, nasadili rukavice a připravili se čistit přírodu od odpadků. Každá třída měla svůj velký pytel. Před odchodem se ještě stanovila jasná pravidla o sbírání odpadků a mohli jsme vyrazit.

Cesta nás vedla kolem Zámecké zahrady na Kvítkův dvůr a poté přes louku na Chvalšinskou a krásnou cestou podél řeky do školy. Přišli jsme celí znavení, ale s radostí v srdci a plnými pytli odpadků.

Mgr. Anna Vlašánková

3. A, 3. B

Program s názvem „Jak se žije v lese“ pojednával o společenství lesa. Děti se dozvěděly, kolik má les pater, co můžeme najít v každém lesním patře, jaké stromy v lese rostou, kteří živočichové žijí v jednotlivých patrech lesa, jaký užitek les poskytuje, jakou roli hraje člověk, co škodí lesu a mnoho dalšího.  Zahrály si na symbiózu stromů a hub a v pracovním listě rozhodovaly, kterým organismům vadí vymýcení lesa a kterým to naopak prospívá. 

Mgr. Jitka Perníková a Mgr. Aleš Hradecký

4. A

Žáci ze 4. A se seznamovali s lesními ekosystémy. Dozvěděli se, jaké rostliny a zvířata obývají jednotlivá lesní patra a jak spolu vzájemně souvisejí. V rámci her a pracovních listů si vyzkoušeli, jak vymýcení lesa ovlivňuje různé organismy. Díky tomu si žáci uvědomili, jak lesy fungují a jaký mají význam pro přírodu.

Po tomto programu jsme se společně se žáky druhých tříd vydali na dobrodružnou cestu s jasným cílem – uklidit naše krásné město. Nandali jsme si pracovní rukavice, popadli pytle na odpadky a vyrazili do terénu! Naše trasa vedla přes zámeckou zahradu, kolem zámecké jízdárny až na Kvítkův dvůr. Odtud jsme pokračovali směrem k menhirům, kde jsme si dali krátký odpočinek. Po něm následovala už jen cesta do školy, při níž jsme našli ještě plno dalšího odpadu. Cesta to byla dlouhá, ale příjemná – plná smíchu, spolupráce a dobrého pocitu z toho, že děláme něco pro naše okolí.

Mgr. Denisa Mrázová

5. A

Třída 5. A se vydala uklízet les kolem Ptačího hrádku u zámecké jízdárny. Na začátku nám pan hajný Vysokomýtský velmi pěkně vysvětlil, jak se pečuje o lesy, jak se les vychovává i chrání.

Pak jsme dostali obří pytle na nasbírané odpadky a vydali se uklízet. Soutěžili jsme mezi sebou o nejoriginálnější nalezenou věc a bylo to moc zábavné. 

Nakonec se ani nikdo neztratil a lesu jsme ještě pomohli. Pytle rozhodně nezůstaly prázdné.

Mgr. Věra Matlachová

Základní škola T. G. Masaryka © 2025 | Prohlášení o přístupnosti