Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Deváťačky učily šesťáky: Spartakovo povstání přiblížily zážitkovou výukou
V rámci zpestření vyučování se na naší škole odehrála netradiční výuka, kdy se deváťáci na chvíli stali učiteli mladších spolužáků. Jednou z nejzdařilejších a nejzábavnějších hodin byla ta, kterou připravily Kristýnka Jeništová, Adélka Mittaschová a Terezka Čerová pro žáky šesté třídy.
Tématem jejich výukového bloku bylo Spartakovo povstání – historická událost, kterou dívky přiblížily nejen poutavou prezentací, ale i krátkým filmem. Nešlo však jen o pasivní sledování – hlavní částí programu byly skupinové aktivity, které šesťáky nadchly.
Děti pracovaly ve skupinách, plnily nejrůznější úkoly a za každou splněnou aktivitu získávaly „zbraně“, které symbolizovaly jejich postup v povstání. Hra měla spád, napětí i momenty smíchu, a přitom nenápadně vedla k poznávání historických faktů. Na závěr čekala na nejlepší skupinu sladká odměna v podobě bonbonů – a zaslouženě!
Kristýna, Adélka a Terezka odvedly skvělou práci. Připravily hodinu, která byla nejen naučná, ale hlavně zábavná a motivační. Ukázaly, že když se historie předává hravou formou a s nasazením, může bavit žáky napříč ročníky.
Projekt „deváťáci učí mladší“ pokračoval další skvěle připravenou hodinou. Tentokrát se žákům 6. tříd věnovali: Kája Tovaryšová, Anežka Doubravská, Viky Ottová, Eva Petříková, Naty Kutláková a Pavel Kutlák. Jejich tématem byly gladiátorské hry a krize římské říše – a rozhodně nezůstalo jen u teorie!
Hodina začala prezentací doplněnou o film, který žákům pomohl lépe si představit život gladiátorů i proměny, kterými si římská říše procházela. Následovalo soutěžní kolo otázek k filmu, ve kterém si šesťáci otestovali, co všechno si zapamatovali. A aby toho nebylo málo, čekala je také tematická osmisměrka a křížovka, které zábavnou formou prohloubily jejich znalosti.
Celá hodina byla nejen poučná, ale i zábavná a šesťáky evidentně bavila – někteří se dokonce hned po skončení ptali: „A kdy nás budete učit zase?“ To je asi ta nejlepší pochvala, jakou si mohou mladí učitelé přát.
Děkujeme všem zúčastněným deváťákům za skvělou práci a přínos pro mladší spolužáky. Tento projekt jasně ukazuje, že učení může probíhat i jinak – s nadšením, spoluprací a radostí na obou stranách.
I. Brožová