Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Žáci devátých ročníků oživili dějiny – od pravěku po moderní dobu
Na konci školního roku se v devátých ročnících odehrál nevšední výukový projekt, ve kterém se role učitelů na chvíli ujali samotní žáci. Vždy ve dvojicích nebo trojicích si připravili vlastní výukové bloky pro své spolužáky – a to na téma dějin lidstva od pravěku až po moderní dobu.
Každá skupinka si vybrala historické období nebo konkrétní událost a zpracovala ji podle svých představ. Výsledkem byly rozmanité hodiny plné interaktivity, tvořivosti i hlubších informací. Objevily se prezentace s výkladem, krátké filmy, otázky k promítanému materiálu, tematické křížovky a osmisměrky nebo skupinové práce, které zapojily celou třídu.
Mezi nejzajímavější příspěvky patřila výuka zaměřená na středověké nemoci, kde se žáci dozvěděli o morových epidemiích a jejich dopadech na tehdejší společnost. Velkou pozornost vzbudilo i téma Adolfa Hitlera a druhé světové války, zpracované s důrazem na propagandu a osudy obyčejných lidí v těžkých časech.
Další skupina zaujala zpracováním viktoriánské Anglie, kde žáci představili nejen styl života bohaté vrstvy, ale i každodenní realitu chudých londýnských čtvrtí. Zajímavostí byla také prezentace o umění války, kde se mluvilo mimo jiné i o první známé biologické zbrani – případu, kdy byl při obléhání města proti nepříteli použit voják nakažený morem.
Celý projekt se nesl v přátelské a podnětné atmosféře. Deváťáci si nejen prohloubili své znalosti dějin, ale zároveň si vyzkoušeli, jak náročné i zábavné může být připravit výuku pro ostatní. Učitelé ocenili nápaditost a odpovědný přístup většiny žáků.
Taková forma výuky ukázala, že dějepis nemusí být jen o datech a událostech, ale může se stát živým příběhem, který žáci sami pomáhají vyprávět.
Mgr. I. Brožová



























